Etykiety

Obowiązkowe na butelce wina naklejki, zawierające nazwę wina, producenta, pochodzenie czy zawartość alkoholu. Często wykorzystywana również jako nośnik przekazu marketingowego, służącego sprzedaży wina. Etykiety zawierają informacje, które określa prawo danego regionu.

Kontretykieta, czyli naklejka z tyłu butelki jest już nieobowiązkowa, ale producenci chętnie wykorzystują ją, by opisać wino i przemycić jeszcze kilka informacji zachęcających do zakupu.

—————————————————————————————————————————

Etykieta wina to coś, co widzimy jako pierwsze, chwytając za butelkę. Z informacji na niej zawartych dowiemy się, czy wino jest zrobione z interesującego nas szczepu, z jakiego pochodzi kraju i czego możemy się po nim spodziewać. Każda z tych informacji ma duże znaczenie przy wyborze wina.

Rok zapisany na etykiecie oznacza datę zbioru winogron, czyli rocznik. Zdarza się, że producent podkreśla długoletnią historię winiarni, wpisując na etykiecie rok jej powstania. Trudno jest jednak pomylić te dwie informacje. Przeważnie daty te są od siebie bardzo oddalone w czasie.

Kolejna podpowiedź, jaką znajdziemy na etykiecie to pochodzenie wina. Może to być określenie kraju, regionu, konkretnej parceli – im dokładniejsze jest określenie miejsca powstawania wina, tym jest ono bardziej wartościowe.

Szczep, z jakiego powstało wino to informacja, którą znajdziemy bardzo wyraźnie na etykiecie wina pochodzącego z Nowego Świata. Są to tzw. etykiety odmianowe. Na butelkach ze Starego Świata nazwy szczepu znajdziemy gdzieś ukryte, lub wcale. Tradycyjni winiarze stosują na etykietach opis lokalizacji, z której dopiero wynika z jakich szczepów powstało wino.

Oprócz informacji technicznych – dla kupującego ważne są także wrażenia estetyczne – projekt graficzny etykiety.

Producenci mają do etykiet bardzo różne podejście. Najczęściej winiarze decydują się na jeden szablon etykiety, na którym zmieniają tylko takie informacje, jak rocznik, szczep, zawartość alkoholu i kolor tła etykiety lub jakiegoś jej elementu. Taki szablon funkcjonuje przez rok, a w kolejnym roku albo powstaje nowy szablon, albo unowocześnia się istniejący.

Częstym zabiegiem jest podkreślanie etykietą wyjątkowości wina. W całej linii produktów nagle pojawia się jeden np. w czarnej szacie i ze złotymi zdobieniami – to zawsze wabi konsumenta, obiecuje wino eleganckie i bogate i uzasadnia wyższą cenę wyróżnionej butelki.

Na szczególną uwagę zasługuje historia etykiet win pochodzących z posiadłości Chateau Mouton Rothschild. Podczas, gdy inni producenci win w regionie Bordeaux umieszczali na swoich etykietach logo posiadłości, którym trudno się było odróżnić od sąsiednich producentów – Rothschildowie postawili na sztukę. Słusznie uznali, że ich wina to dzieła sztuki i trzeba je z podobnymi dziełami sztuki połączyć. Zaprosili do współpracy przy projektowaniu etykiet swoich przyjaciół malarzy i innych znanych artystów, dzięki czemu każdy rocznik opuszczający Chateau Mouton Rothschild ma swojego artystę. Są wśród nich Andy Warhol, Lucian Freud, Wassily Kandinsky, Marc Chagall i wielu innych.

Współcześnie na każdym kroku pojawiają się linie wyjątkowych etykiet. Proste wina etykietą nawiązują do potrawy, z jaką najlepiej je wypić lub do zabawy, jakiej mogą towarzyszyć. Projektanci prześcigają się w zdobywaniu uwagi i zaufania konsumentów. Coraz trudniej jest być wyjątkowym wśród wyjątkowych, a jeszcze trudniej jest spośród nich wybrać butelkę dla siebie. Ten wybór zdecydowanie ułatwia choćby podstawowa wiedza o winie, dlatego namawiamy do czytania tworzonego przez nas winiarskiego bloga